Saturday, October 2, 2010

SEMAKIN RAMAI BUKAN MELAYU/BUMI TAK TAHU BM?

1. Isu yang diperbesarkan oleh NYSP kali ini adalah kemarahan seorang wanita Cina, Pn Loh Shi Mui, dan anaknya yang kononnya disuruh balik ke China kerana tak pandai berbahasa Melayu/Kebangsaan (BM). Tak dinyatakan pulak umur masing-masing. Yang agak pasti, umur anak Pn Loh tentulah kurang daripada 53 tahun.

2. Yang menarik perhatian saya ialah dua perkara:

• Mengapa sekarang bukan Melayu/Bumi semakin sensitif tentang isu ‘balik China/Tongsan’ atau ‘balik India/balik negeri’ ini? Dulu cakap-cakap seperti ini adalah bahan biasa; tak ada masalah – sama seperti Melayu disuruh balik kampong tanam kacang!

Tiada laporan polis dibuat walaupun balai polis juga banyak, terutama di Kuala Lumpur, termasuk di Kepong. Maka tak benarlah kalau dikatakan “pada zaman itu … tiada peluang dan tidak ada kemudahan untuk membuat aduan…”. Yang pasti, “… keadaan sekarang agak sudah berbeza.”

• Setelah 53 tahun Negara ini merdeka, adakah semakin ramai bukan Melayu/Bumi tak faham/fasih berbahasa Kebangsaan? Jika dulu mereka bukan sahaja pandai bercakap dalam BM, malah mereka boleh bertutur pula dalam loghat tempatan seperti loghat Kedah, Kelantan dan Negeri Sembilan. Sekarang? Hmmm…

Eloklah kerajaan membuat kajian seramai manakah mereka ini fasih bertutur dalam BM untuk menghapuskan tanggapan serong bahawa semakin ramai mereka itu tak fasih berbahasa Melayu. Implikasinya banyak dan besar; antaranya:

3. Kenyataan Gan Ping Sieu, Timbalan Menteri Belia dan Sukan yang meletakkan kelemahan memahami bahasa ibunda satu sama lain sebagai punca penghalang perpaduan tidak membantu keadaan.

The lack of understanding of each other’s mother tongue has become a setback to forging national unity among Malaysians, in particular among the young.

Deputy Youth and Sports Minister Gan Ping Sieu attributed the problem to their reluctance to mingle with different communities.

“Unlike 30 years ago, when Malaysians of different races and ethnic backgrounds used to mix freely with each other, you can hardly see this happening these days,” he said when opening the Erican For School 123 language centre here on Friday

4. Kenyataan tersebut boleh diconstrue sebagai mempunyai kandungan tersirat dan berniat jahat / tak ikhlas. Kandungan tersirat ialah dia mahu mengagungkan bahasa ibundanya. Niat jahat dia pula ialah dia tak mengagung dan mendaulatkan Bahasa Kebangsaan (BM) serta tidak mengiktiraf BM sebagai bahasa perpaduan.

5. Pada hemat saya, apa yang dikatakan ejekan oleh anggota polis itu, kata-kata oleh warga pendidikan yang menjadi hangat baru-baru ini  dan ucapan YB Dato’ Tan Lian Hoe yang telah menimbulkan kemarahan bangsa Melayu serta laporan polis oleh Pn Loh adalah sebahagian daripada manifestasi tujuh cabaran di atas (tips of the iceberg). Saya ulangi lagi bahawa sebahagiannya adalah sebab serta akibat Newton’s Third Law of Motion.

6. Cabaran substantif inilah yang perlu ditangani segera dengan cermat dan berhemah oleh semua pihak agar kita semua dapat hidup bersatu padu dalam sebuah Negara yang selamat, aman dan makmur.

7. Apa pilihan yang kita ada?

Nanyang Siangpao
Per: Balai Polis Sentul?
Ruangan: dalam negeri m/s A6
Tarikh: 5 September 2010 (Ahad)

Tajuk:

“Jika Tak Tahu Bahasa Melayu, Balik China”
Wanita Disamun Buat Laporan Polis Diejek Polis Pula

4hb Kuala Lumpur, seorang wanita berketurunan Cina meradang diejek oleh anggota polis kerana tidak tahu berbahasa Melayu, anggota polis tersebut mengejek dengan berbunyi “Jika tak tahu bahasa Melayu, Balik Cina”, mahu ketua balai balai Polis Sentul beri penjelasan dalam masa satu minggu!

Seorang wanita Cina puan Loh Shi Mui (terjemahan mandarin) 51 tahun, suri rumah mengadu kepada ahli parlimen DAP Segambut Lim Lip Eng, Lim Lip Eng bersama wanita tersebut buat aduan polis di balai polis Sentul pagi semalam sejurus terima aduan dari wanita tersebut.

Pada 24 haribulan Ogos selasa jam 4.30 petang di Bandar setalite Kepong semasa Puan Loh She Mui mahu pulang ke rumah, ada 4 orang peragut bersama 2 buah motorsikal menghalang dan meragut beliau di tengah jalan, pada malam bersebut beliau ditemani oleh anak perempuannya yang berusia 26 tahun membuat aduan polis di balai Polis Kepong, kaki beliau cedera akibat insiden peragut itu, puan Loh mempunyai 3 orang anak.

Dikatakan puan Loh tidak begitu mahir berbahasa Melayu, terpaksa minta bantuan anak perempuannya, anak perempuannya menggunakan bahas Inggeris untuk membantu buat aduan insiden itu, pihak polis bukan sahaja tidak hiaraukan anak perrempuan Loh malah mengejek mereka dengan berkata: “jika tak tahu cakap bahasa Melayu, balik China”.

Puan Loh tidak dapat terima hakikat dan kata-kata pegawai polis tersebut, pada masa yang sama puan Loh mendakwa beliau adalah rakyat Malaysia, kenapa pihak berkenaan suruh beliau balik ke China? Dengan membalas kata: “pengapa cakap saya balik China? Saya orang Malaysia.”

Sikap Pegawai Penyiasat Sangat Buruk

Selepas insiden itu puan Loh rasa tidak puas hati, beliau anggap kenapa orang-orang Cina yang tidak tahu bahasa Melayu disuruh balik ke China, beliau buat keputusan untuk membuat aduan.

“sikap pegawai polis semasa ambil keterangan amat buruk, seperti tidak puas hati terhadap anak perempuan saya menggunakan bahasa Inggeris, pada masa yang sama pegawai polis tersebut menghisap rokok di depan kami, buat kami semakin rasa marah.”

Beliau menegaskan, tidak salah jika beliau tidak tahu berbahasa kebangsaan, lebih-lebih lagi beliau bukan penjenayah, beliau adalah mangsa kepada peragut, kenapa pihak polis cuba menyusahkan beliau?

Puan Loh memberitahu, ini kali kedua beliau disuruh Balik ke China, kali pertama berlaku pada dua tiga puluh tahun yang lalu, isu yang sama itu berlaku kerana tidak tahu berbahasa Melayu disuruh balik ke China oleh jururawat dengan berkata “balik Tongshan”.

“pada zaman itu beliau diejek kerana tiada kesempatan, tiada peluang dan tidak ada kemudahan untuk membuat aduan, tetapi keadaan sekarang agak sudah berbeza.”

Beri Masa Satu Minggu Mahukan Penjelasan: Lim Lip Eng

Lim Lip Eng berkata, beliau beri masa satu minggu untuk ketua balai balai polis Sentul beri penjelasan terhadap perkara itu, jika tidak beliau akan adukan perkara itu ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman seterusnya kepada Menteri Dalam Negeri.

Beliau berkata, semasa beliau tiba di Ibu Pajabat Balai Polis Sentul, Ketua Balai dan Timbalan Ketua Balai tidak berada di pos mereka, selepas menunggu lebih 15 minit baru muncul seorang pegawai polis untuk mengambil keterangan aduan mereka.


View the original article here

No comments: