Saturday, May 23, 2009

Apa ertinya Bumiputra?





Hindu Rights Action Force (Hindraf) leader M. Manoharan today called for all those born in Malaysia after independence to be accorded Bumiputera status, saying that this would truly unite Malaysians and give 1 Malaysia some meaning.

“I have a masterplan for Selangor. If we solve these three problems – Tamil schools, Hindu temples and graveyards or crematoriums – then we will have solved 90 per cent of Indian problems,” he said.


Definasi Bumiputra telah dibincangkan oleh Max U. Montesino, Ed.D. dalam makalah beliau
Multi-Ethnicity In the Malaysian Workplace: Scarching The Surface. Makalah penuh beliau boleh dibaca dari url dibawah:

http://melayuonline.com/article/?a=ZUxQL1U5bWh1MGY%3D=

Keikhlasan seseorang rakyat terbukti bukan dari kata katanya sahaja! Pepatah Melayu menyebut masuk kandang kambing megembek, masuk kandang lembu menguak. Maksud pepatah ini ialah perbuatan kita dalam persekitaran yang menentukan hala tuju kita. Tiada guna kita ingin jadi Bumiputra tetapi kita tolak segala-galanya tentang negara kita melainkan apa yang kita suka dan mahu sahaja.

Kesamaan dan hak kaum Cina dan India di Malaysia tidak pernah dikurangkan sejak merdeka lagi. Malah tidak ada di dunia mana-mana negara yang memberi kebebasan pendidikan, bahasa dan cara hidup semurah yang didapati di Malaysia. Kini orang orang yang memanggil diri mereka rakyat Malaysia enggan untuk bersama menjadi 'Bumiputra' sebenar tetapi sebaliknya mahukan segala2nya tentang sejarah bangsa mereka mengatasi asal usul Tanah Melayu.

Tanah Melayu mempunyai sejarah bangsa, agama, budaya dan bahasanya tersendiri. Seperti juga benua India dan negara Cina, Tanah Melayu punya cara dan adat resamnya. Bangsa yang dominan di pelusuk dunia di sini adalah Bangsa Melayu.

Jika benar mereka ini ingin menjadi rakyat negara ini mengapa pula mereka menuntut malah mendesak dikekalkan sekolah venacular - india dan cina?





















Mengapa tauke Cina dan syarikat2 mereka hanya berurusan sesama mereka dengan kakitangan yang rata2nya adalah kaum Cina sahaja?

Mungkinkah mereka ini hanya mementingkan 'kekitaan' mereka sahaja dan memandang orang2 Melayu sebagai penghalang kepada 'total domination' kaum mereka keatas tanah milik orang lain. Inilah yang dinamakan dendalu - hidup menumpang tanpa perlu ada akarnya mencecah tanah dan akhirnya pokok yang ditumpang itu mati 'tercekik' dek dendalu tadi.

Kemana perginya Rukun Negara yang menceritakan tentang perkara2 berikut:

Prinsip-prinsip Rukun Negara -

Kepercayaan kepada Tuhan -
Agama merupakan pegangan utama rakyat Malaysia. rakyat yang beragama mudah diurus. perlembagaan menetapkan Islam adalah agama rasmi tetapi agama lain bebas -diamalkan.

Campur tangan dalam urusan dan hal Agama Islam dan penganutnya berleluasa

Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara -
Semua rakyat dituntut setia kepada raja dan negara. Yang di Pertuan Agong merupakan ketua negara dan Raja Melayu merupakan ketua negeri. Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa peribumi. penderhakaan kepada raja juga bermaksud penderhakaan kepada negara.

Raja2 Melayu dicemuh dan tidak dihormati

Keluhuran Perlembagaan -
Perlembagaan merupakan undang-undang utama perlembagaan dianggap luhur, suci dan unggul rakyat dituntut supaya menerima, mematuhi, menyanjung dan mempertahankannya.

Hak2 orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan dicabar dan ingin dihapuskan

Kedaulatan Undang-Undang -
Rakyat dituntut menghormati undang-undang dengan tidak melakukan kesalahan di sisi undang-undang. rakyat akan hidup dalam keamanan apabila kedaulatan undang-undang terpelihara. rakyat bertanggungjawab memastikan undang-undang negara sentiasa didaulatkan dan tidak dicabar oleh mana-mana pihak.

Kehakiman dan undang2 dipertikai dan dicabar

Kesopanan Dan Kesusilaan -
Rakyat Malaysia dituntut bersopan dan bertatasusila. ia merupakan nilai-nilai murni yang melambangkan keperibadian seseorang individu. amalan ini akan menjamin kehidupan masyarakat yang harmoni, penyayang dan saling menghormati.

Sifat biadab, sombong dan keras kepala disanjung

Nyata sekali mereka yang memanggil diri mereka rakyat dan kini ingin dipanggil "Bumiputra" tidak lain hanyalah orang2 yang mengambil kesempatan untuk menambah lagi kesenangan dan kekuasaan mereka walaupun 80% dari bangsa Melayu akan dipinggirkan di Tanah Air sendiri satu masa nanti jika mereka ini berkuasa. Diantara kaum Cina dan India sendiri, mereka yang susah akan diperalatkan untuk membenci segala2nya tentang Tanah Melayu - bangsa, bahasa, budaya, Raja dan adat resamnya!

Hakikatnya puak capitalis dikalangan rakyat Malaysia sedang berusaha menjajah negara ini dan memperhambakan rakyatnya yang secara azalinya didominasi oleh orang Melayu yang hanya mempunyai pemilikan kurang dari 20% kekayaan negara ini!

Jika ada dalam hati mana2 rakyat negara ini terlintas untuk menggunakan paspot antarabangsa Malaysia untuk lari keluar dari negara ini jika berlaku apa2 kesusahan atau bencana maka orang tersebut bukanlah layak menjadi rakyat disini. Orang2 Melayu mahu tidak mahu ini adalah negara mereka - dikalangan orang India dan Cina yang berada, adakah mereka juga akan kekal di negara ini walau apa pun terjadi? Mungkinkah Hong Kong, Taiwan, Shanghai, LA, Kanada, Perth atau pun Singapura jadi pilihan?

Mari kita masing2 tepuk dada dan tanyalah selera....




No comments: